dilluns, 26 d’octubre del 2015

Sabies que...

Que passaria si la Lluna s'allunyés de la Terra?


Si la Lluna s'allunyés de la Terra, tindriem unes nits molt més fredes, i no tindriem mareas.

diumenge, 18 d’octubre del 2015

Preguntes del documental EL SOL



1.
-
Quina és l’estrella més propera a la Terra? Quina és la segona estrella més propera a la Terra?
R: l’estrella més propera a la Terra es diu Sol, i la segona més propera es diu Alfa Centauri.
2.
-
Existeixen turmentes solars ? En què consisteixen ? Poden arribar a la terra ?Poden produir problemes a la nostra tecnologia?
R: si existeixen, deixa anar una quantitat d’energia igual a 200000M de bombes atòmiques, i això va donar pas a que moltes partícules plenes de calor que anaven a una velocitat de 9.5M De Km per hora. Si que pot arribar a la terra, i han arribat. Van haver diferents problemes, com talls de corrent, diferents comunicacions es van tallar i alguns avions es van tenir que posar a resguard.
3.
-
Quina informació ens pot donar el projecte IBEX ?
R: És una màquina exploradora que el 2008 va llançar la NASA, part de la seva missió es explorar l’efecte que té el sol en els llocs més llunyans del sistema solar.
4.
-
Quina va ser la primera estació espacial d’EEUU? Quin any va ser
llançada? Va fer alguna observació del Sol ?
R: la primera estació espacial d’EEUU es diu skylab, i va ser llançada el 1973. Va aconseguir unes molt bones imatges del sol.
5.
-
Es pot observar l’interior del Sol ? Com es diu la tècnica que ho permet ? Quina propietat del Sol fa servir per fer l’estudi ?
R: es pot observar l’interior del sol amb una tècnica anomenada heliosismologia. Fa servir les vibracions de sol per estudiar la seva activitat interna.
6.
-
A quina distancia de la Terra es troba el Sol ? Quantes vegades equival a donar la volta a la Terra ? Què vol dir unitat astronòmica ( u.a. ) ?
R: el sol es troba a 150M de Km de la Terra, això equival a donar la volta al món 4000 vegades. La u.a és la distància que separa aproximadament la Terra del Sol.
7.
-
Quants minuts trigar la llum del Sol
en arribar a la Terra ? A quina velocitat viatja ? Sabeu si
alguna cosa pot viatjar a una velocitat més rapida ?

R:la llum del sol triga 8 minuts en arribar a la Terra, i viatja a una velocitat de 299.792 km per minut. Jo crec que no hi ha res que pugui viatjar més ràpid que la llum.

9.
-
La nostra estrella és una estrella gegant o una estrella nana ?Quin és el seu diàmetre? Quants planetes com la Terra es podrien posar dintre del Sol ?
R: la nostre estrella és una estrella nana, i fa un diàmetre de 1.4M, hi caben 1300000 Terres en el Sol.
10.
-
Quin és el % de la massa del sistema solar que correspon al Sol ? Quantes masses terrestres té el Sol ?
R: el Sol té el 99.8% de la massa del sistema solar, i pesa 300000 vegades més que la terra.
11.
-
El material que forma el Sol es sòlid,líquid,gasos o plasma?
R: el sol està fet de plasma.
12.
-
Quin efecte té la gravetat del Sol en els planetes del sistema solar?
R: te l’efecte de evitar que els planetes del sistema solar no es dispersin per l’univers.
13.
-
Com es diu el model i qui el va proposar que col·loca al Sol al centre del sistema solar ?
R: va ser Cupernido qui va proposar la idea que el sol estava en mig del sistema solar.
14.
-
Com es va originar el Sol ?
R: el sol està fet de pols d’estrelles que van viure fa milions d’anys.
15.
-
Quina temperatura té el Sol a la fotosfera( superfície normal )i al seu centre ?
R:la temperatura de la fotosfera es d' uns 5500 graus, i l’interior del Sol està a uns 15M de graus.
16.
-
Com es diuen les partícules que formen la llum del Sol ?
R: Aquestes partícules es diuen fotons.
17.
-
Ordeneu de menor a major temperatura i de distància al centre les
Següents capes:cromosfera,corona i fotosfera.
R: en orde de menor a major temperatura seria primer la corona, la cromosfera, la fotosfera,i l’ordre de distància seria el mateix.
18.
-
Quina és la distància que assoleix el vent solar ? Pots explicar un cas curiós de l’efecte del vent solar i la cua d’un cometa ?
R: assoleix una distància d’uns 15 trilions de km. Un cas curiós va ser que fa poc, el vent solar va arrencar la cua d’un cometa.
19.
-
Quina oportunitat ens proporciona un eclipsi total de Sol ?Quan i a on es produirà el proper ? I a Catalunya ? Què és el coronògraf del satèl·lit SOHO ?
R: ens dona la oportunitat d’observar millor el sol. El proper es produirà en el Març del 2016, i a Catalunya en el 2017.  El coronògraf és un eclipsa artificial utilitzat per investigar.
20.
-
Quant hidrogen es gasta en un segon al centre del Sol ? En que es converteix ?
R:es gasta 4M d'hidrogen per segon, i aquest es converteix en eli.
21.
-
Quant temps els fotons viatgen per l’interior del Sol abans de sortir i arribar a la terra en uns pocs minuts ?
R: els protons viatgen uns 150000M d’anys.
22.
-
Quina es la temperatura d’una taca solar? Per què es veuen fosques ? Son realment fosques ? Quina són les seves mides ?
R: La temperatura d’uns taca solar és de 4000 graus, i es veuen fosques perquè l’energia bull des de baix. En realitat no són gaire fosques, brillen igual que la lluna plena, i fan molts km.
23.
-
Quina curiositat presenta la rotació del Sol ? A on és més rapida? Quina és la seva conseqüència?
R: la curiositat és que rota a diferents velocitats segons els nivells. Rota més ràpidament a l’Equador. La rotació solar genera molt magnetisme.
24.
-
Què són les erupcions o prominències de la superfície solar? Quines són les seves conseqüències?
R: les erupcions en la superfície solar són alliberaments d'energia dels camps magnètics, i envia energia a l’espai.
25.
-
Quina és la missió de la sonda HINODE?
R: la seva missió és estudiar la interacció entre les línies del camp magnètic i la corona.
26.
-
Què vol dir que el Sol, igual que la Terra, té estacions ? Quina és la seva durada ? Què contem per saber l’estat del cicle solar en el que es troba el Sol?
R: es refereix a que va canviant, com la Terra. Dura uns 11 anys, i es compta amb l’energia alliberada del Sol que es va augmentant durant els 11 anys.
27.
-
Actualment també tenim informació del clima espacial, per què penseu que necessitem aquestes prediccions?
R: jo crec que les necessitem perquè si hem de viatjar a l’espai ens va bé saber com estan les condicions de l’univers.

diumenge, 4 d’octubre del 2015